از آمریکا و اروپا تا ایران، تب داغ تبلیغات در فوتبال

چه طرفدار فوتبال باشید چه نباشید، احتمالا این روزها از برگزاری دو رویداد بزرگ فوتبالی در دو قاره جهان باخبر هستید.
به گزارش روابط عمومی آژانس وانبیز، دو رویداد مهم فوتبالی این روزهای جهان یعنی «مسابقات جام ملت‌های اروپا 2024» به میزبانی آلمان و «مسابقات کوپا آمریکا 2024» به میزبانی ایالات متحده آمریکا چشم‌های میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان را به خود خیره کرده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان نیز از این فرصت جذاب برای تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کرده‌اند و در این میان رخ دادن دو اتفاق جالب نیز بودیم.

یک اتفاق ساده در جریان بازی آرژانتین و شیلی کافی بود تا مدیران شرکت نایکی دست به کار شوند و در کمترین زمان ممکن تبلیغ برند خود را به بهترین نحو به نمایش درآورند.

در این دیدار که در مرحله گروهی رقابت‌های کوپا آمریکا برگزار شد، زمانی که بازی با تساوی بدون گل دو تیم در حال پیگیری بود پس از بلوکه شدن ضربه‌ای که به تیرک دروازه برخورد کرد، توپ برگشتی را مائوریسیو ایسلا بازیکن شیلی در اختیار گرفت و به دنبال آن نیکلاس گونزالس بازیکن آرژانتین در اقدامی عجیب مچ پای بازیکن حریف را برای متوقف کردن حرکتش، گرفت.

ثبت یک عکس ساده از این صحنه و استفاده بازیکن شیلی از کفش‌هایی با برند نایکی کافی بود، تا این برند در جدیدترین تبلیغ خود نهایت استفاده را ببرد و بنویسد: «همه یک جفت می‌خواهند.»

در سوی دیگر جهان و در قاره سبز داستان تبلیغات آنچنان با اهمیت است که حتی اگر یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان نیز باشید، باید به قوانین حوزه تبلیغات احترام بگذارید.

همین چند روز پیش بود که ثبت ضربان قلب کریستیانو رونالدو در جریان دیدار تیم‌های ملی پرتغال و اسلوونی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

اما جنجال‌ها در این زمینه زمانی شدت گرفت که شرکت WHOOP داده‌های مرتبط با ضربان قلب رونالدو را که توسط هوش مصنوعی در طول بازی رصد شده بود، منتشر کرد؛ اتفاقی که سبب شد تا بلافاصله برداشت‌های تبلیغاتی از این موضوع جلب توجه نماید.

WHOOP ‌سازنده تجهیزات پیشرفته در حوزه سلامت و ورزش است و انتشار داده‌های مرتبط با CR7 بدون هماهنگی با برگزارکنندگان مسابقات یورو 2024 و اتحادیه فوتبال اروپا دردسری جدی برای این برند و البته کریستیانو رونالدو را رقم زد.

شرکت WHOOP ‌با یوفا قرارداد اسپانسری ‌ندارد و بدون گرفتن اجازه از برگزارکننده مسابقات یورو 2024 نسبت به انتشار داده‌های ضربان قلب رونالدو اقدام کرده است. ‌کارشناسان حقوق تجاری می‌گویند این اقدام WHOOP نمونه‌ای از‌Ambush Marketing به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که در این نوع بازاریابی، برند بدون آنکه اسپانسر رسمی رویدادی باشد با ترفندهایی نسبت به تبلیغ محصول و یا خدمات خود اقدام می‌کند.

‌حالا ریکاردو فورت، مدیر اسبق اسپانسری در شرکت‌های ویزا و کوکاکولا، در اظهار نظری اعلام کرده: از ‌نظر حقوق تجارت بین‌الملل اقدام شرکت WHOOP ‌با قوانین ‌یوفا در تناقض است. وی حتی معتقد است کریستیانو رونالدو حق همکاری با این شرکت را نداشته و باید از سوی یوفا مجازات شود.

اما در این سوی جهان و در ایران ما در آژانس وانبیز اهمیت تبلیغات در مسابقات ورزشی را درک و تلاش کرده‌ایم از برگزاری رویداد مهم یورو 2024 نهایت بهره را ببریم.
با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، قرار بود کمپین تبلیغاتی کولرهای گازی جی‌پلاس از شرکت صنایع مبتکران از هلدینگ گلدیران را با ابعادی وسیع به مرحله اجرا برسانیم، اما درست پیش از آغاز این کمپین با چالش‌هایی در زمینه تبلیغات محیطی روبرو شدیم.
همین اتفاق هم سبب شد تا در اندک زمانی با نگاه به برگزاری مسابقات یورو 2024 از ظرفیت‌های این رویداد برای تبلیغات کولرهای گازی جی‌پلاس استفاده کنیم.
ما با استفاده از جذابیت‌های این رویداد فوتبالی، تغییراتی در شعار تبلیغاتی کمپین ایجاد کردیم و همچنین یک آگهی جدید نیز با حال و هوای مسابقات جام ملت‌های اروپا برای کولرهای گازی جی‌پلاس ساختیم.

در پایان آنکه ما فراموش نکرده‌ایم به عنوان یک آژانس تبلیغاتی باید با رویدادهای مهم بین‌المللی که امکان بهره‌برداری تبلیغاتی دارند، هم‌سرنوشت شویم و نهایت استفاده را در این موضوع ببریم.

پست قبلی

نگاهی متفاوت به بازی‌های ویدئویی

پست بعدی

برترین فیلم های بازاریابی

1 در مورد “از آمریکا و اروپا تا ایران، تب داغ تبلیغات در فوتبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *