نگاهی به بزرگترین جشنواره تبلیغات جهان

احتمالا نام شهر کن در فرانسه را همواره با جشنواره مشهور فیلم این شهر به یاد می‌آورید؛ اما برای فعالان و علاقه‌مندان به حوزه تبلیغات، شهر کن برای برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای حوزه تبلیغات مشهور است.

جشنواره بین‌المللی خلاقیت شیرهای کن (Cannes Lions) از سال 1954 میلادی با حضور برترین چهره‌های تبلیغات از سراسر جهان به میزبانی شهر زیبای کن برگزار می‌شود. این رویداد جهانی که پیش‌تر با نام جشنواره بین‌المللی تبلیغات شناخته می‌شد و از دیدگاه بسیاری مهمترین رویداد جهانی در حوزه تبلیغات و ارتباطات است، در هفته آخر ماه ژوئن و طی پنج روز با حضور برترین چهره‌های حوزه تبلیغات و البته چهره‌های سرشناس و الهام‌بخش حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

این جشنواره با الهام گرفتن از جشنواره بین‌المللی فیلم کن توسط گروهی از فعالان حوزه تبلیغات سینما که بیشتر در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی فعالیت داشتند، آغاز به کار کرد و اولین دوره این رویداد در سپتامبر 1954 با حضور 187 فیلم از 14 کشور جهان به میزبانی ونیز ایتالیا برگزار و در ادامه دومین دوره این جشنواره در مونت کارلو و سومین دوره آن به میزبانی کن برپا شد. پس از آن نیز رویداد بین‌المللی تبلیغات به تناوب بین ونیز و کن برگزار و در نهایت از سال 1984 میلادی به صورت مستمر به میزبانی کن برگزار شد. برگزیدگان در جشنواره بین‌المللی تبلیغات به شیر طلایی این جشنواره دست می‌یافتند. اما ایده اهدای شیر طلایی به برگزیدگان از کجا آمده بود؟

مجسمه شیر مشهور واقع در ونیز الهام‌بخش هدایای این جشنواره بود به همین خاطر به برگزیدگان این رویداد مجسمه‌ای با طرح شیر داده می‌شد.

پس از چند سال از آغاز این جشنواره به تدریج فیلم‌های ارسالی در دو بخش فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های تلویزیونی مورد اریابی و داوری قرار می‌گرفتند و در ادامه نیز بخش‌های تکنیکال به جشنواره بین‌المللی تبلیغات کن اضافه شد. در سال ۱۹۶۷ آگهی‌های تلویزیونی و سینمایی به بخش‌های محصول و خدمات تقسیم شدند و در سال ۱۹۸۳ دو بخش تلویزیون و سینما دوباره با یکدیگر ادغام شدند. در ابتدای دهه 90 میلادی برنامه‌های آموزشی در قالب سمینارها و کارگاه‌هایی به جشنواره شیرهای کن اضافه شد و در طول سال‌های اخیر نیز این بخش رشد قابل توجهی پیدا کرد.

در ۱۹۹۲ میلادی دو بخش دیگر یعنی مطبوعات و تبلیغات محیطی به جشنواره اضافه شد و نام این رویداد به جشنواره بین‌المللی تبلیغات به صورت رسمی تغییر پیدا کرد. در سال 1998 میلادی و با گسترش فضای فضای مجازی، این بخش نیز به جشنواره اضافه شد و سال پس از آن نیز بخش رسانه جزو دیگر بخش‌های تازه اضافه شده این رویداد شد. در سال 2005 و 2006 برای معرفی کردن کمپین‌های تبلیغاتی موفق دو بخش رادیو و تیتانیوم و همچنین بخش پرومو به جشنواره بین‌المللی تبلیغات کن اضافه شدند.

با گسترش نفوذ تلفن همراه و اینترنت در سال 2008 میلادی فیلم‌های تبلیغاتی تلفن‌همراه و اینترنت دو بخش دیگری بودند که جای خود را در جشنواره بین‌المللی تبلیغات کن باز کردند. جای خالی روابط عمومی سبب شد تا در سال 2009 این بخش نیز به جشنواره اضافه شود و سه بعد نیز بخش سرگرمی هم به این جشنواره اضافه شد.

گستره نفوذ خلاقیت در جهان تبلیغات و نگاه ویژه به این حوزه در نهایت سبب شد تا در سال 2011 میلادی نام جشنواره تغییر یابد و از آن پس جشنواره بین‌المللی تبلیغات کن به جشنواره بین‌المللی خلاقیت تغییر نام پیدا کند.

سرنوشت مالکین و صاحبان امتیاز این جشنواره نیز در نوع خود جالب است. در سال 2004 میلادی، یک از بزرگترین ناشرین بریتانیایی جشنواره شیرهای کن را از تاجر فرانسوی راجر هاچوئل که مدیریت آن را در سال 1987 آغاز کرده بود به مبلغ 52 میلیون دلار خریداری کرد.

در بخش برترین‌ها نیز هیئت داوران جشنواره بین‌المللی شیرهای کن از برترین چهره‌های حوزه تبلیغات در سراسر جهان تشکیل شده و کار قضاوت را در بخش‌های مختلف بر عهده دارند. همچنین در بخش معرفی برترین آژانس‌های تبلیغاتی و خلاقیت سال نیز جوایزی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این جشنواره امسال از تاریخ 17 تا 21 ژوئن برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود بیش از 20 هزار اثر از سراسر جهان راهی این جشنواره شوند.

در آخرین دوره برگزاری این جشنواره یعنی سال 2023 نام‌های بزرگی نظیر اپل، مایکروسافت و آدیداس جوایز برترین آثار را به خود اختصاص دادند.

تبلیغ جذاب 38 ثانیه‌ای آیفون 14 با نام R.I.P با موسیقی فو‌ق‌العاده هانی الخطیب عنوان تبلیغ برتر جشنواره شیرهای کن را در سال2023 به خود اختصاص داد. دیگر اثر برگزیده جشنواره سال گذشته کمپین A British Original بود که در قالب OOH با عنوان ۵۱۲ دلیل مختلف برای سفر در معرض دید عموم قرار گرفت.

مایکروسافت نیز با ویدئوی مستندگونه خود با عنوان «آیا الفبا می‌تواند یک فرهنگ را نجات دهد؟» و تلاشی برای نشان دادن در معرض خطر قرار گرفتن فرهنگ در سراسر جهان به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره شیرهای کن شناخته شد. آدیداس با کمپین رانر۳۲۱ و نگاه به ورزشکارانی که دارای سندورم دان هستند یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره شیرهای کن در سال 2023 میلادی بود. فیفا 2023 نیز با الهام گرفتن از سریال محبوب تد لاسو و واردن نمودن آن به این بازی محبوب موفق شد یکی دیگر از برندگان جشنواره پیشین شیرهای کن باشد.

CALM x ITV که به نوعی کمپینی برای جلوگیری از خودکشی بود و هدف از آن نشان دادن این موضوع بود که افراد دارای قصد خودکشی لزوما افسرده و ناراحت نیستند و ممکن است حتی پیش از اقدام به خودکشی کاملا شاد و خوشحال به نظر برسند از دیگر برگزیدگان جشنواره 2023 بود.

پست قبلی

تحلیل رقابت داغ صرافی ها و سرویس دهندگان حوزه رمز ارز در ایران

پست بعدی

10 باید و نباید برند بوک 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *