فرانشیز یک مدل تجاری است که به فروشنده (فرانشیز دهنده) اجازه میدهد تا برند، محصولات و خدمات یک شرکت را تحت نام تجاری و سیستم عملیاتی آن شرکت به فروش برساند. در این مدل، فروشنده حق استفاده از نام تجاری، مدل کسب و کار و دانش فنی شرکت را برای ایجاد و اداره یک واحد تجاری در یک منطقه خاص یا برخی از مناطق را به دست میآورد. فرایند فرانشیز شامل اجازه دادن به فروشنده برای استفاده از نام تجاری، تامین محصولات یا خدمات، ارائه آموزش و پشتیبانی فنی، انتقال دانش و تجربه کسب و کار و تعیین شرایط و قوانین مشخصی است که باید به آن پایبند باشند.
با استفاده از مدل فرانشیز، فرانشیز دهنده میتواند به صورت سریع و با کمترین هزینه و ریسک، شبکهای از واحدهای فروشگاهی یا خدماتی را در مناطق مختلف توسعه دهد. این مدل به فرانشیز دهنده امکان میدهد درآمد ثابتی از واحدهای زیرمجموعه کسب کند. در حالی که برای فروشنده فرصتی برای شروع یک کسب و کار مطمئن و دریافت حمایت از سوی شرکت را در پی خواهد داشت. مفهوم فرانشیز به عنوان یک مدل کسب و کار محبوب، در صنایع مختلف از جمله خدمات غذا، خدمات حمل و نقل، خدمات آرایشی و بهداشتی، خردهفروشی و غیره استفاده میشود.
آشنایی با مفهوم فرانشیز
5 فرانشیز برتر جهان در 2024
با توجه به آخرین گزارشات و رتبهبندیهای مربوط به فرانشیزهای برتر جهان در سال 2024، میتوان 5 فرانشیز برتر را به شرح زیر بیان نمود:
1. مکدونالدز (McDonald’s):
یکی از بزرگترین و شناختهشدهترین برندهای فرانشیز در جهان
در حال حاضر بیش از 38,000 شعبه در سراسر جهان دارد
معروف به ارائه غذاهای سریع و ارزان قیمت
2. استارباکس (Starbucks):
برند معروف در زمینه قهوه و نوشیدنیهای گرم
با بیش از 32,000 شعبه در سراسر جهان
توانسته به عنوان یک فرانشیز موفق و نوآور شناخته شود
3. 7-Eleven:
یک زنجیره فروشگاههای خردهفروشی 24 ساعته
با بیش از 71,000 شعبه در سراسر جهان
یکی از بزرگترین و پرفروشترین فرانشیزهای خردهفروشی در جهان
4. دانکین (Dunkin‘):
برند معروف در زمینه دونات و قهوه
با بیش از 13,000 شعبه در سراسر جهان
به عنوان یک فرانشیز سریع و سودآور شناخته میشود.
5. ساب وی (Subway):
یک فروشگاه زنجیره ای ساندویچفروشی با بیش از 44,000 شعبه در جهان.
این مورد به عنوان بزرگترین زنجیره رستوران در جهان شناخته میشود.
به دلیل ارائه محصولات سالمتر در مقایسه با رقبا، محبوبیت زیادی دارد.
بررسی مفهوم فرانشیز

این 5 فرانشیز به دلیل برند قوی، تعداد شعب گسترده، سودآوری و محبوبیت در میان مشتریان، در رتبهبندی فرانشیزهای برتر جهان در سال 2024 قرار دارند.
اهمیت آشنایی با مفهوم فرانشیز
آشنایی با مفهوم فرانشیز برای افراد و سازمانها برای برخی از جوانب کسب و کار بسیار اهمیت دارد. در زیر اهمیت آشنایی با مفهوم فرانشیز را بررسی میکنیم:
- راه اندازی سریع: مدل فرانشیز به فروشندگان امکان میدهد تا با استفاده از برند و سیستم عملیاتی موجود، به سرعت و با کمترین هزینه ممکن، یک واحد تجاری را راه اندازی کنند. این مورد باعث میشود که زمان و هزینههای مربوط به برنامهریزی، تحقیقات بازار و ایجاد سیستمهای عملیاتی کاهش یابد و فروشنده به سرعت درآمد کسب کند.
- بهرهبرداری از برند موجود: با تجارت فرانشیز، فروشنده از برند موجود و شناختهشدهای استفاده میکند. این برند به عنوان عاملی که قبل از این توسط فرانشیز دهنده ساخته شده است، اطمینان و اعتماد مشتریان را به فروشنده انتقال میدهد و فروش را تسهیل میکند. این امر میتواند به طور قابل توجهی زمان و هزینه تبلیغات و بازاریابی را کاهش دهد.
- انتقال دانش و تجربه: فرانشیز دهنده معمولاً دارای تجربه و دانش فراوانی در زمینه کسب و کار است. با ورود به یک مدل فرانشیز، فروشنده به اشتراک گذاری این دانش و تجربه برای بهبود عملکرد خود و اجرای موفقیتآمیز تجارت میپردازد.
- حمایت و پشتیبانی: یکی از مزیتهای مهم فرانشیز، دریافت حمایت و پشتیبانی مداوم از سوی فرانشیز دهنده است. فروشنده ممکن است از آموزشهای فنی، مشاورههای تجاری، تحقیقات بازار، مواد تبلیغاتی و سایر منابع و ابزارهایی که توسط فرانشیز دهنده فراهم میشود، بهرهبرداری کند.
- ریسک کمتر: با ورود به یک مدل فرانشیز، فروشنده از یک مدل کسب و کار موجود و ثابت استفاده میکند که در گذشته نتایج موفقی را به دست آورده است. این مورد باعث میشود که ریسک کسب و کار کاهش یابد، زیرا فروشنده در حالت کلی از موفقیت این مدل در دیگر مناطق و واحدهای فرانشیز دهنده اطمینان حاصل کرده است.